RAMO GIUSTINIANI DI FERRARA
Il ramo Giustiniani di Ferrara, deriva da quello Recanelli di Genova. Conti platini dal
1417 discendenti da Gabriele qu. Pietro qu. Gabriele qu. Pietro Giustiniani Recanelli e di
margherita Adorno.
Nobili patrizi Genovesi riconosciuti con decreto ministeriale del 10 ottobre 1899. Il Re
dItalia Umberto I, con regio decreto di motu-proprio dell11 dicembre 1898 e
regie lettere patenti dell11 dicembre 1899, concesse al nobile Carlo del fu nobile
Vincenzo di Paolo Giustiniani il titolo di Conte.
Gli ultimi discendenti
del conte Carlo furono
Vincenzo (Ferrara, 1864-Forci, 1946), figlio del fu conte Carlo morto a Ferrara nel 1902 e della Contessa Marianti che
sposò Luisa dei marchesi Braghini-Nagliati. Carlo e Luisa Giustiniani oltre Vincenzo
ebbero altri tre figli: Carlo, Caterina (sposa Baldassarri) e Fabio che ebbe due figli Paolo
e Carlo.
Vincenzo Giustiniani (raffigurato qui a sinistra da Alberto Pisa 1864-1930) si trasferì in Toscana da Ferrara nel 1917, quando acquistò la trecentesca Tenuta di Forci sulle colline di Lucca.
La storia della tenuta ha in realtà origini antiche. Nata nel XIV Secolo nella zona di Pieve Santo Stefano con la costruzione di Villa di Forci, pensata come residenza di caccia dalla potente famiglia Buonvisi (all’epoca banchieri di Enrico VIII e dei Tudor), nel Cinquecento viene riconfigurata dalla stessa famiglia per condensare le funzioni di un’azienda agricola, con l’aggiunta di vigneti e oliveti.
Nel 1917 Giustiniani rilancia la villa sotto il profilo culturale. Dopo la sua morte, l’eredità di Forci si tramanderà fino alla Baronessa Diamantina Scola Camerini, che quasi novantenne
l'ha ceduta nel 2021 alla famiglia olandese degli Van Ogtrop. Nel 2023, dopo una profonda ristrutturazione, è nata la Forci Art Foundation, con l’obiettivo di promuovere l’arte emergente.
Vincenzo Giustiniani, mecenate come il suo più illustre omonimo antenato
marchese di Bassano, fu collezionista e pittore dilettante, trasformò la villa in un cenacolo d’arte, e lì vi riunì in oltre trent’anni circa 180 dipinti.
Il nobiluomo dirigerà a Firenze una celebre manifattura ceramica e, lì,
acquisterà pregevoli pezzi di macchiaioli e divisionisti. La sua collezione spazia dalle opere di Filippo Palizzi, figura di spicco del realismo napoletano, fino ai lavori novecenteschi di Nomellini, Chini e Ghiglia.
Collezione che poi, purtroppo, fu messa successivamente all'asta perdendo la sua
unitarietà.
Stretti e costanti, inevitabilmente, furono i rapporti fra i collezionisti ferraresi e i mercanti d'arte: solo per riferirci ai nomi su citati, basti ricordare che il fratello della cognata del Giustiniani, il conte Renato Avogli-Trotti, svolgeva attività di antiquario a Parigi; mentre Gatti-Casazza faceva il merchant amateur nella sua casa di Venezia; e che Giordano Lanzoni, detto Tancredi, iniziò la propria attività di "raccoglitore" quando era il portinaio di palazzo Zaina.
Ma, legatissimo a Ferrara, chiamerà come collaboratore nella conduzione della fabbrica di ceramiche il concittadino Giuseppe Gatti-Casazza, ingegnere (e, a sua volta sensibile collezionista); scriverà con Agnelli la prima guida del Museo di Schifanoia; acquisterà alcuni dipinti di Giovanni Boldini.
«Arte tra due secoli. Opere dalla Collezione Vincenzo Giustiniani 1875-1920»
Complesso di San Micheletto (Via San Micheletto 3), sede della Fondazione Ragghianti a Lucca - dal 16 novembre
2024 al 6 gennaio 2025 (ingresso libero).
Per informazioni www.fondazionecarilucca.it
Alla Fondazione Ragghianti una selezione di opere appartenute al collezionista originario di Ferrara anticipa l’allestimento permanente della collezione della Cassa di Risparmio di Lucca nel nuovo Centro per le Arti
La Sala dell’Affresco all’interno del Complesso di San Micheletto, sede della Fondazione Ragghianti a Lucca, centro studi dedicato a Licia e Carlo Ludovico Ragghianti e attore principale dell’offerta culturale cittadina, accoglie dal 16 novembre al 6 gennaio la mostra «Arte tra due secoli. Opere dalla Collezione Vincenzo Giustiniani 1875-1920» a cura di Paolo Bolpagni e Andrea Salani.
Questa raffinata selezione della raccolta Giustiniani, costituita da circa duecento opere donate da Diamantina Scola Camerini alla Fondazione Cassa di Risparmio di Lucca, è una sorta di primo assaggio della collezione permanente di proprietà dello stesso ente che, a tempo dovuto, troverà collocazione nella Fondazione Centro delle Arti, un nuovo polo espositivo a vocazione internazionale identificato nei locali dell’ex Cinema Nazionale il cui coordinamento scientifico sarà curato dalla Fondazione Ragghianti.
La collezione formata dal nobiluomo Vincenzo Giustiniani è pervenuta per via ereditaria alla nipote Diamantina Scola Camerini. Con il nonno materno, bibliofilo, cacciatore, appassionato d’agricoltura e artigianato, quest’ultima ha condiviso l’affezione per la città di Lucca e per Forci, la tenuta da lui acquistata nel 1917, divenuta meta privilegiata di numerosi e illustri visitatori tra cui, nel 1935, la regina d’Italia Elena di Savoia.
Raffinato cultore di pittura moderna e arti decorative, Giustiniani non disdegnava la pratica del dipingere e tra gli artisti maggiormente ricercati attraverso acquisti presso case d’asta come quella diretta a Firenze da Luigi Battistelli o da mercanti di lungo corso come Mario Galli (estimatore nonché collezionista lui stesso del gruppo del Caffè Michelangiolo) figurano i protagonisti della rivoluzione macchiaiola. Giovanni Fattori primeggia con oltre venti testimonianze tra cui spicca la poeticissima marina «Paranze da pesca», che cattura l’anima del mare e del cielo attraverso una raffinata gamma di grigi e azzurri,
non più esposta al pubblico da quando, tra il 1927 e il 1928, figurò al Palazzo dell’Esposizione di Roma in occasione della XIII Mostra d’Arte del Gruppo Labronico, rassegna allestita all’interno della II Mostra d’Arte Marinara e I Mostra d’Arte Fiumana.
Degni di rilievo anche Il tiro al campo – Manovre di bersaglieri e Cavalleggero ferito,due piccoli oli su tavola in cui Fattori affronta alcuni dei temi a lui più familiari, tratteggiando soldati a piedi e a cavallo senza alcun accento retorico, con la semplice e autentica essenza della tecnica della ‘macchia’.
Seguono poi Silvestro Lega, Telemaco Signorini, Odoardo Borrani e Giovanni Boldini del quale è presente anche la tavoletta raffigurante Leopolda Banti alla spinetta risalente ai primi anni Sessanta, epoca del soggiorno a Firenze del pittore ferrarese e della sua frequentazione con Cristiano Banti.
A questi si aggiungono esponenti della corrente successiva che, seppur ai loro esordi in qualche modo fiancheggiatori dei Macchiaioli, da quell’alveo presero poi le distanze per acquisire un tratto stilistico identitario, come Eugenio Cecconi, apprezzato pittore di scene di caccia e di soggetti orientali. Audace sperimentatore e determinato nell’intraprendere nuove strade, vedi le numerose opere di bonifica e riconversione agricola apportate alla tenuta di Forci, divenuta un modello di esemplare fusione tra tradizione e progresso, Giustiniani intravide negli artisti a lui contemporanei come Plinio Nomellini e Oscar Ghiglia, entrambi figli spirituali di Fattori, il desiderio di emanciparsi adeguando l’antica «impalcatura macchiaiola» alla nuova sensibilità europea. Il primo dei due, soprattutto, apparve ai suoi occhi come il più talentuoso e il più audace. E non a torto. Proprio la facilità e l’immediatezza espressiva gli avrebbero consentito di aderire, sia pure con alternanze e ritorni, a diverse correnti quali quella impressionista, divisionista e simbolista.
Giustiniani poté esprimere tutta la predilezione estetica per Nomellini in occasione di due aste organizzate a Firenze da Mario Galli nel maggio del 1919 quando giunse ad aggiudicarsi gli ottantasei dipinti esitati per un valore di oltre 100mila lire, sottraendoli in blocco a una sala animata da due contendenti particolarmente agguerriti come Enrico Checcucci e Alfredo Materazzi. Ai suoi occhi quel pittore livornese, identificato fin dagli esordi dallo stesso Signorini come uno dei più promettenti allievi di Fattori, dovette apparire il più meritevole proprio per il desiderio di sprovincializzarsi e mostrarsi al passo coi tempi, avvicinandosi a quella interpretazione neoimpressionista della realtà diffusa allora in Francia.
Anche con il prolifico Galileo Chini Giustiniani entrò in stretto contatto ai primi del Novecento, apprezzandone in sommo grado le creazioni in ceramica, decorate con modelli tratti dall’Art Nouveau, dalla Secessione viennese e dal gusto modernista, quando in qualità di finanziatore subentrò nella Società Arte della Ceramica, a Borgo San Lorenzo, poi rinomata Manifattura di Fontebuoni, fondata da Galileo Chini nel 1886 e attiva fino al 1910.
Il conte Giustiniani vi subentrò nel 1902, negli anni in cui in Italia si affermavano la nuova estetica Art Nouveau e il gusto modernista, contribuì a farne conoscere i prodotti della nella propria città natale.
La mostra offre anche l’opportunità di scoprire il Vincenzo Giustiniani pittore, autodidatta di discreto talento, capace di trasporre sulla tela l’atmosfera della vita rurale. Nella sua copiosa produzione emergono alcune figure legate al mondo contadino, che rimandano in maniera diretta alla sua esperienza di proprietario e gestore della tenuta di Forci, come l’olio su carta intitolato Contadina che rimesta l’uva nel tino, una scena semplice, ispirata al periodo della vendemmia, che colpisce per l’efficacia, l’immediatezza, e per l’abile resa del soggetto.
(tratto da: Il Giornale dell'arte, Elisabetta Matteucci 14 novembre 2024)
Finestre sull'arte - Vincenzo Giustiniani, un collezionista di macchiaioli
(di Federico Giannini, Ilaria Baratta, scritto il 06/12/2024)
«Vincenzo Giustiniani, a collector of Macchiaioli.»
by Federico Giannini, Ilaria Baratta , published on 06/12/2024.
Vincenzo Giustiniani was one of the greatest collectors of the Macchiaioli. At the end of 2024, his collection is available to all: in fact, it was donated to the Fondazione Cassa di Risparmio di Lucca (and can be seen in the exhibition until January 6, 2025).
Art historian Lucio Scardino, in his 1999 survey of art collections in Ferrara in the 20th century, wrote that the most important among Ferrara’s collectors of modern art at the turn of the century was “undoubtedly,” as he took care to point out, Count Vincenzo Giustiniani (Ferrara, 1864 - Forci, 1946), known for his important collection of Macchiaioli painters , which at the end of 2024 was donated to the Fondazione Cassa di Risparmio di Lucca by Baroness Diamantina Scola Camerini, Giustiniani’s granddaughter, who thus decided, through a generous gesture, to show everyone a significant part of the works her grandfather had collected during his lifetime. The first exhibition of the Giustiniani collection, Art Between Two Centuries. Works from the Vincenzo Giustiniani Collection 1875-1920 , has been organized at the Complesso di San Micheletto in Lucca, under the scientific direction of Paolo Bolpagni, which can be visited from November 16, 2024 to January 6, 2025. It is a first public exhibition before the study and cataloguing of the works donated to the Foundation: works by Giovanni Fattori, probably the artist most present in the collection, stand out, and then Plinio Nomellini, Galileo Chini, Giovanni Boldini, Telemaco Signorini, Eugenio Cecconi, Odoardo Borrani, and Luigi Bechi, mostly in small format, according to a taste widespread at the time when Giustiniani was beginning to compose his collection.
Giustiniani, who was born in Ferrara on July 29, 1864, was a member of the Ferrara branch of the noble Giustiniani family of ancient Genoese origins, which for a long time ruled the Genoese colony of Chios, in the Greek islands, which boasted among its rags literati, as many as eight doges of the Republic of Genoa, and that famous Cardinal Vincenzo Giustiniani, namesake of the ’twentieth-century’ Vincenzo, known for having been a patron of Caravaggio and for having assembled in his palace a fabulous collection with all the greatest masters. Vincenzo at the age of twenty-five married the amateur painter Luisa Nagliati-Braghini, with whom he cultivated a common love of art and particularly painting: the count himself was in fact an amateur painter, and had been practicing drawing and painting since his teens. He had studied together with his contemporary Alberto Pisa (Ferrara, 1864 - Florence, 1930), one of the leading Emilian painters of the early twentieth century: a number of portraits that Pisa made of his friend are preserved, one of which, also of small format, is part of the Diamantina Scola Camerini donation. According to Scardino, it was precisely his acquaintance with Pisa that brought Giustiniani closer to art, rather than the air in his family (Vincenzo’s father, Carlo Giustiniani, who was also elected mayor of Ferrara in 1899, however passionate and connoisseur of the arts he was, did not shine for a particular collecting verve , despite the fact that his collection nevertheless counted important pieces, especially of ancient art: Vincenzo, on the other hand, developed a passion for art that was contemporary to him, although he did not lack expertise in ancient art, so much so that in 1898, together with Giuseppe Agnelli, he was able to write the first guide to the Schifanoia Museum).
Also dating back to the same period were his first artistic experiences in which he was involved as a protagonist: in fact, from 1902 he joined Galileo Chini (Florence, 1873 - 1956) in running the Società Arte della Ceramica, the Chini family company active between 1886 and 1910 and specialized in the production of the famous Art Nouveau ceramics. Later becoming “Arte della Ceramica Fontebuoni,” it availed itself of Vincenzo Giustiniani as a financing partner: the nobleman helped to spread Chini’s ceramics to Emilia as well, of which some valuable pieces (as well as a small painted Tuscan Landscape ) are also preserved in the donation to the Fondazione Cassa di Risparmio di Lucca, witnesses to Giustiniani’s collecting taste and intelligence. The count helped organize several exhibitions of Chini’s ceramics: in 1901 in Ferrara, at Palazzo Massari, and then in Paris, Venice, Turin, Brussels and several other important European centers. After the company closed in 1910, Giustiniani continued to work as “marketing director,” we would say today: for a couple of years he helped bring French Protector Bloc burglar alarms, designed for museums, to Italy, after which he was responsible in Italy for glass work for the Belgian Verrerie de l’Hermitage (the glass decoration of the Teatro Verdi in Ferrara is also due to this assignment), and finally, in 1917, he moved to Tuscany , buying the large estate of Forci and becoming the de facto manager of what today we would call a large farm specializing in the cultivation of vines andolive trees (to this day the Forci estate, which has been passed from the Giustiniani heirs to the Van Ogtrop family, is one of the leading farms in the Lucchesia region, and to the production of the fruits of the earth it also supports a foundation that deals with contemporary art, thus ensuring that the spirit of Vincenzo Giustiniani continues to hover over the hills of Lucca). Upon arriving in Tuscany, Giustiniani devoted himself almost full-time to his art collection, and lived in Forci until his passing in 1946.
When work left him time, Vincenzo Giustiniani was, we might say, almost totally absorbed in art. He wrote articles on art in the Gazzetta Ferrarese, founded the association, which still exists today, Ferrariae Decus , which is concerned with the protection of the city’s heritage, knew scholars and art historians (he had relations with Adolfo Venturi), was among the jurors at the Venice Biennale of 1907 and 1921, and even curated a major retrospective of Giovanni Fattori as part of the First Roman Biennale in 1921. And of course he frequented dealers, artists, and auctions to replenish his collection. Fattori, as mentioned, is one of the artists most represented in Giustiniani’s collection. Among the most significant works that have come to the Fondazione Cassa di Risparmio di Lucca are Fishing Boats at Anchor, which is also one of the largest paintings among those remaining in the collection: a large horizontal format canvas that captures a typical early 20th century day in the waters in front of Livorno, with fishermen intent on their daily work, in a scene that succeeds in capturing the soul of the Tuscan coast by orchestrating a color scale of grays, blues and blues that expertly render the tones of the sky and the sea reflecting it on a day of variable weather. The themes frequented by Fattori are all well represented in the small formats of the Giustiniani collection: there are the paintings of military subjects (such as The Shooting in the Field - Maneuvers of Bersaglieri and the Wounded Cavalryman, both small but relevant examples of the Macchiaioli technique), there are the landscapes such as the Piccola marina and the evocative Pineta dopo la bufera, and then again theArno alle cascine and the essential Tronchi di birulle.
Giustiniani developed a predilection for the Macchiaioli especially as he always had the opportunity to frequent Tuscany: purchases were mostly made in the artists’ workshops, or at auctions, or even through merchants, such as Mario Bertini or Aldo Gonnelli. Sometimes it happened that he bought works simply by seeing them on display: Diamantina Scola Camerini, with whom we spoke shortly after the donation was announced, recalled how once her grandfather, after seeing an exhibition by Plinio Nomellini, an artist for whom he had a deep admiration, decided to buy it en bloc. It was the exhibition that Nomellini set up in Florence, in 1919, at Studio Fanfani: 83 works purchased for the sum of 75 thousand liras, which roughly corresponds to 130 thousand euros today. An important sum, but Giustiniani did not spare any expense: “I remember that all the money,” Diamantina Scola Camerini tells us, “went to buy paintings, and in the house there was the maximum of economy, of narrowness almost, but there were always resources available to buy a new painting. And if this on the one hand for the family was quite a heavy burden to bear, the recognition was having a man full of interests, a man rich in culture, a man who knew so many artists because, by buying paintings he also took an interest in the artists’ affairs.”
In the donation there remain paintings by Nomellini that the artist executed mainly during the early phase of his career and that denote his early adherence to macchia painting (Nomellini was a pupil of Fattori): the Mare azzurro (Blue Sea ) of 1889, the Paese con pratino verde (Country with Green Meadow ) of 1889, undated but presumed to have been made in the same years, or the Bove che pascola (Ox grazing), all tablets of strict Fattorian observance, are to be read in this sense, although there is no lack of paintings that already foreshadow the later developments in Nomellini’s art, such as the Reaping, a work in which the ears of wheat, rendered with thin, stringy brushstrokes, already hint at Nomellini’s move toward what was to become Divisionist painting, of which he was one of the leading exponents. On the other hand, the Alberi in fiore (Trees in Bloom), a panel in which the blooms are rendered with rapid touches of the brush, are already Divisionist.
Another artist of whom a couple of small gems are preserved is Silvestro Lega, who is present in the collection nucleus that has come to the Foundation with the Porticciola rossa and especially with the Canto di uno stornello , which is the sketch for one of the Romagnolo artist’s most famous works, now kept at the Galleria d’Arte Moderna in Palazzo Pitti in Florence. Then there is one of Giuseppe Abbati’s masterpieces, theArno at the Casaccia, a painting whose sketches also survive: with Abbati we go back to the origins of macchia painting, with a painting that is surprising for the reflections of the village houses on the river waters. By Eugenio Cecconi is a fine Bosco al tramonto, while there are also works by Telemaco Signorini (the Barca sull’arno, the Porticina or the Spiaggia di Leith in Scozia) and Giovanni Boldini, who is present with a portrait of Leopolda Banti alla Spinetta in which the wife of Cristiano Banti, another Macchiaiolo painter (as well as supporter of the group’s artists) is depicted while intent on playing the ancient chamber keyboard instrument. Boldini, from Ferrara like Giustiniani, is another of the artists most represented in the collection.
As for subjects, the count favored landscapes. “The countryside, in particular,” Diamantina Scola Camerini points out. “My grandfather was very fond of nature, of animals,” her granddaughter tells us, also recalling how Vincenzo Giustiniani, when she was a child, had tried to stimulate her passion for art, drawing with her with pencils and colors and teaching her some first rudiments. The countryside was also the subject Giustiniani himself loved to depict in his paintings: the Peasant Girl Stirring Grapes in the Vat is one of the most significant paintings among those executed by the count that arrived at the Fondazione Cassa di Risparmio di Lucca with the donation.
At its height, Vincenzo Giustiniani’s collection was expected to contain hundreds of pieces. Then, in 1929, with the international crisis that also affected the count’s activities, the collector was forced to sell part of the pieces in his collection, in an epoch-making auction sale (two hundred pieces in all) at the Scopinich Gallery in Milan that was held over three days (December 12, 13 and 14, 1929): some works that were Giustiniani’s are now in Italian museums, for example, Telemaco Signorini’s Bigherinaie at the Galleria Civica Giannoni in Novara, or Giovanni Fattori’s Il carro rosso , which is at the Musei San Domenico in Forlì. Part of the collection has been preserved, however, and in any case Giustiniani never stopped buying works and enriching his collection.
Diamantina Scola Camerini shared with her grandfather Vincenzo Giustiniani a love for Lucca: despite the fact that the family had roots in Ferrara, both she and her grandfather deeply loved this corner of Tuscany. At the time of the recent sale of the Forci estate, the works collected by Vincenzo Giustiniani still decorated, as pieces of furniture, the large Renaissance villa at the center of the estate itself: hence the decision to prevent the dispersion of the works with the act of donation, so that today everyone can see the product of a strong passion for the art of the Macchiaioli, so that that collection remains united by continuing to bear witness to the taste and foresight of those who put it together. “Having no heirs,” Diamantina Scola Camerini concludes, “I thought that the best way to keep the collection and the works of art alive was this: to have it preserved so that everyone can benefit and enjoy it. This is what art should be for: to do good.”
Finestre sull'arte - Vincenzo Giustiniani, a collector of Macchiaioli